Tröga vs Heta hästar

Jag har ju verkligen en trög eller seg liten häst som man får skänkla och smacka på hela tiden  och en liten heting som man istället får sitta och bromsa. 

Det positiva med att ha två så olika hästar är att jag dels får lära mig rida olika typer av hästar och lära mig hur man löser olika problem. Det negativa är såklart att ibland kan det bli lite för stor kontrast. Men jag gillar mycket att de är olika. 

Personligen tycker jag bättre om heta hästar som jag får jobba ordentligt för att få lugna och avslappnade tex Athena. Hon kräver så sjukt mycket och det kan liksom ta 40 min innan hon skrittar avslappnat. Jag tror jag tycker bättre om det för att jg själv har bra tålamod och är lugn själv i sånna situationer. 

Jag har svårare för sega hästar som Gandur för att jag blir liksom irriterad när hästen inte går framåt och man måste skänkla som tusan för att ens komma fram. Då blir jag tillsist otålig och uppgiven. Men det är då skönt att ha en så lugn och säker häst som Gandur , han är verkligen min klippa. För det kan bli riktigt ansträngande att bara rida hästar som Athena och att då bara hoppa upp på Gandur och chilla är så avslappnade! Gandur är faktiskt pigg ut och är precis sådär lagom. 

Så jag tycker det är bra att ha två hästar som är olika, skönt med variation och bra erfarenhet. Men är liiiite mer för hetingar ;) sen gillar jag såklart inte de hästar som bara är heta hela tiden och aldrig slappnar av. 

Vad föredrar ni , de lite mer heta eller sega hästarna ? :) 

Hur är era hästar?:)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0