Ridlektionen

Var ju på ridlektion hos Tess i tisdags och det gick verkligen super bra. Övningen vi gjorde gick ut på att hästens skulle lyssna på mig och mina hjälper, lite lydnad men ändå en lösgörande övning. Jag ska bestämma var hästen sätter benen. Vi red som i en fyrkantig 8. På mitten linjen skulle man se till att hästen spårade så att man fick se till att alla ben var där de skulle. Efter mitten så svängde man varannan gång åt höger eller vänster genom att göra en framdelsvändning. Sen skulle man i alla andra hörn bara se till att hästen flyttade för skänkeln. Vi började såklart i skritt och när vi kände att de var helt lösgjorda och avspända och att vi ryttare var avslappnade gjorde vi samma övning i tölt och skritt övergångar. När vi lyckas med det gick vi över till traven. 

Och vet ni? Athena och jag kunde alltså trava i samma fina form som i skritten avslappnad och i mitt tempo utan några rollningar. Asså Gud vad stolt och glad jag var! Det var helt underbart, gaaaah ! :D 

Tess sa att man ofta måste påminna sig själv att kolla så att man verkligen är avslappnad, de var massa gånger då jag satt och spände mig utan att jag märkte det tills hon sa till mig. Och när jag då slappnade av så gjorde ju Atjena såklart det med. De känner verkligen av minsta lilla. Så om man tycker hästen är trippig eller ligger på i handen så måste man först checka av att man själv verkligen är avslappnad.

Något som kanske är en självklarhet men som jag verkligen fick förståelse i tisdags var just att handen ska vara på samma ställe hela tiden oavsett vilken gångart jag rider. Vilken är så sant. Om hon går i avslappnat i en fin form i skritt så ska jag ju liksom inte förstöra det när vi ska tölta genom att dra upp huvudet på henne. Då blir hon ju såklart spänd. Samma sak i traven , jag ska inte behöva länga tyglarna en meter för att hon ska börja trava.  Handen ska vara på samma ställe sen ska jag bara behöva inverka med skänklarna och sätet. Är hon och jag helt avslappnade så är det inga problem. I tisdags gjorde jag det och självklart gick hon bra då. Många gånger har man för bråttom också. Är hästen inte lösgjord i skritt och går avslappnat i skritt kommer den såklart inte göra det i de andra gångarterna. Det här vet ju alla även lilla jag men många gånger går jag vidare när hon är hyfsat genomriden och då blir det ju inte så bra som det kan bli

Lärde mig mycket på den här lektionen eller fick snarare en insikt vad det faktiskt betyder. Tess är grym helt enkelt och min häst är grym. 

Blev lite långt inlägg haha men lärde mig verkligen någonting och ville liksom förmedla det vidare. Så kortfattat : var avslappnad och ta det lugnt så blir det awsume. Lektioner är bäst!:) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0