Eidfaxi KM del 1

Okej tänkte börja med att berätta vad som hände inför fyrgången men som ni alla kanske förstod så blev det ingen uttagning för mig och Athena.

Som jag skrev efter tölten då hade hon skött sig super verkligen. Hon var framåt och taggad på ett bra sätt , hon lyssnade och var lugn. Precis så som jag ville ha henne.

Inför fyrgången kände jag redan när jag hämtade henne att hennes attityd inte var densamma. Hon var seg och motig och sen började hon bli uppstressad. Men vi kom in på uppvärmningsovalen och hon var väldigt stressad , hon var inte alls samma häst som inför tölten. Men hon lydde endå och gick framåt. Så när jag skulle in kände jag att det faktiskt skulle gå att få in henne på banan utan bråk. Jag var i första gruppen och tjejen jag skulle ridit med hade strukit sig och eftersom jag strukit Gandur säger dom i högtalaren precis när jag ska gå in om jag inte kan byta till sista gruppen ? Athena är ung och har mycket vilja och jag hade anpassat uppvärmningen för att gå in just då.

När de ropade upp och frågade om jag kunde byta blev jag jätte stressad och alla bara glodde på mig så i panik sa jag ja. Detta betydde att jag var tvungen att vänta i en kvart till. Så jag skrittade mest och töltade lite bara för tt hålla igång henne så att hon inte skulle bli stel. Märker att hon blir mer och mer otålig och när jag är på bortersta långsidan tar hon tag i bettet drar åt sidan och springer ut genom ena ingången. Och när jag försöker få in henne stegar hon sig och vägrar gå in igen. Just då ropar de in mig till collectingring. Hoppar upp och rider bort Till ingången till collectingring men där stegrar hon sig och totalvägrar. Folk kollade så klart men mest på ett undrade sätt. Jag skulle aldrig fått in henne så jag hoppar av och tårarna sprutar och då kommer mamma springande frön publiken och jag slänger helt enkelt tyglarna till henne och springer går snabbt därifrån.


Jag har aldrig varit så arg och besviken förut som då. Jag är ganska stolt av mig och jag tyckte det var så grymt pinsamt och jag skämdes som en tok. Jag var förbannad på allt och alla inklusive mig själv.


Om jag hade vågat stå på mig och sagt att jag faktiskt var tvungen att rida då jag först skulle det hade detta aldrig hänt. Men jag ville såklart inte vara till besvär. Lite taskigt måste jag säga att fråga om jag kunde byta just då jg skulle in. Men samtidigt var det ju jag som godkände. Och detta är egentligen ingen ursäkt för Athenas beteende, absolut inte. Hon FÅR inte hålla på så här.

Men så är det . Alla hästar har olika sätt för att visa att "det här vill jag inte" och för tt slippa jobba. Athenas sätt är att stegra sig. Hon var i denna situation helt enkelt trött och ville inte mer. Sen har hon konditionen för att rida 2 grenar egentligen men hon tyckte att det blev för jobbigt. Hemma när hon stegrar sig handlar det inte om trötthet utan bara att hon inte vill. Det är svårt att förklara för er hur mycket vilja hon faktiskt har. Det är den viljan som kan ta oss långt om vi lyckas använda den på bästa sätt.

Tråkigt såklart och vi måste få bort det men det är inte "bara" så tills vi löst problemet kommer jag endast rida henne i fyrgång på resterande tävlingar. Vi satsar på en sak i taget helt enkelt! Man måste ha tålamod och jag ger mig aldrig förrän jag lyckats! Man ger inte upp på de man älskar!

Haha blev ett vääääldigt långt inlägg men tänkte att ni skulle få veta vad som hände!

Men något ni måste veta är att om man räknar bort fyrgångsuttagningen så är jag JÄTTE NÖJD med båda hästarna!

Och som sagt det kan inte alltid gå bra , nu satsar vi tills nästa helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0