Sits

Något som jag tror ingen i hästvärlden har missat är hur viktigt ryttarens sits är. Om vi är obalanserade blir hästen det också. Det är alla små små detaljer som gör att allt blir perfekt. Har du en känslig häst och sitter och slänger med skänklar och gör för stora rörelser i sätet då kommer hästen antagligen flyga iväg. Varje häst är olika och är olika känsliga men bara för att man har en häst som är säker så betyder inte det att man ska rida i felaktig sits på den varje gång. För sitter vi fel på hästens rygg under en lång tid kan det dels känna sig obehaglig , bli spänd och bygga muskler fel. 
 
Jag kan direkt säga att min sits är inte bra. Den har blivit mycket bättre om man kollar hur jag satt förra året.. haha herregud. Jag försöker hela tiden förbättra min sits för jag vill inte att jag ska sabba något. Ibland sitter jag helt okej och ibland katastrof dåligt. Vilken verkligen inte är bra. Sen har jag ett ryggproblem som gör att jag inte kan /orkar sitta med sträckt rygg förlänge och helt ärligt har jag inte koll på min kropp för fem öre, det är ben överallt och armar hit och dit. okej inte så farligt men jag har väääldigt långa ben vilket kanske ska vara en fördel? det vet jag inte men på något sätt får jag riktigt aldrig koll på dem när jag rider. hehe... Jag kan få till en bra överskänkel men då tappar jag underskänkeln istället och gör jag tvärtom ja då tappar jag överskänkeln.
 
Något som vi dock märkt är så fort jag får stöd på underskänkeln (nedre delen av benet) så blir sitsen så mycket bättre villet jag också känner. Stöd i det här falltet är stövlar eller chaps. Så nu rider jag nästan jämt med chaps under träning och såklart ridstövlar på tävling. Jag märker vilken otrolig skillnad det blir jag känner att jag sitter rätt för Athena går ju självfallet mycket bättre då. Hon är ganska känslig och därför måste jag jobba mycket med att förbättra min sits det är jättsvårt och det tar tid men jag försöker. För jag vill inte att vi ska bromsas upp av en sån sak som min sits. Den börjar som sagt bli bättre och på hrimfaxi tävlingen tyckte jag att jag satt helt okej vilket också märktes på hästen. Ah skulle kunn skriva hur mycket som helst om det här men nu har ni fattat vad jag menar: En bra sits = en glad häst och ryttare , dålig sits= bajs. Min sits= inte så bra  
 
Eftersom min sits kan variera mycket tänkte jag visa 2 bilder hehe....
 
 första exemplet: Godkänd sits , underskänkeln skulle bak lite till och hälen ner lite mer, underarmen ska även upp men annars helt okej vilket resulterade = en lugn avspänd Athena.





andra exemplet: icke godkänd sits , haha jag ni ser ju , skäms gaaanska så mycket men här är ett bra exempel hur man inte ska sitta, hälen ska neeeer , sträck på ryggen , bak med axlarna , höj underarmen. Denna dag skötte hon sig endå okej med tanke på hur dååååligt jag satt men hon är ju bäst så klart hon försöker rädda upp mattes misstag. Måste även tilllägga att här glömde jag ha chapsen på villet förvärrade det ganska rejält ... klantarsel! men jag nu vet ni hur man inte ska sitta iallafall! chaio 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller helt med :) Jag har också väldiga problem med min sits men jag, precis som du, har tränat mycket och det har blivit bättre. Men det är låångt ifrån så bra som det kan bli... Speciellt när jag också har en het/känslig häst så är det extra viktigt. Men jag kanske borde testa att använda chaps eftersom du säger att det gör stor skillnad :)

Svar: Det är något jag verkligen rekomederar , skänkeln kommer helt klart (i allfall på mig) på bättre plats! :)
Fanny Nordh

2013-06-01 @ 19:39:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0