Lag - SM uttagningen

Tjena ! Var helt slut igår så orkade inte blogga , hehe laaat.

Var ska jag börja? Att låta henne vila 2 dagar innan tävling= inte en så bra idé. Haha under uppvärmningen var hon helt okej mycket energi men endå hyfsat avspänd. Flaggloppet var först och jag är verkligen nöjd med hur det gick. Tess sa att det smartaste var att första löpet att ta det lugnt och se till att ta alla flaggorna. Hon var väldigt bråkig , ville inte gå fram minsann så efter en hel del backande och en liten halvstegring kom vi fram i tölt och tog alla flaggorna , mycket bra. Haha när jag satte sista skrek mamma typ " ös på sista nu Fanny!" Och ja bara " oh just fan nu kör vi" och jag tänkte inte riktigt på att det var min känsliga lilla häst jag red så jag skänklade på ordentligt och hon flööööög fram. Haha Gud vad kul det var! Full fart i galopp sen läger hon lite pass och sen galopp igen! Haha det var skitkul. Eftersom jag satte alla flaggor och fått en tid tänkte jag satsa i sista loppet så vi gasade på i galopp men då var hon lite för taggad men vi lyckades få tag på första flaggan med satte den inte så orkade inte bry mig om den andra för hon kötta på.

Men jag fick en tid och hade väldigt roligt! Tror det bara var jag och tuva som satte alla flaggorna men jag var endå nöjd.

Hennes lagrade energi funkade i flaggloppet för det var ju flumridning men sen när det var dax för allvar så gick det inte lika bra ....

Under uppvärmningen var hon astaggad, spänd , het och väldigt stark. Hon ville inte lyssna på mig.

Vi genomförde programmet men hon var så spänd och Stark så det gick inte så bra, hehe. Spänd = passtakt , fel galopp (lyckades få rätt sen) som också var okontrollbar. Traven och skritten gick väl endå okej. Sen nu då . Passlägningen. De gånger hon varit avspänd och lagt pass frivilligt har det varit en härlig adrenalinkick men nu var hon för taggad och jag red som en kratta och var själv lite spänd pga av galoppen. Jag tog galoppen för tidigt och eftersom hon var så extremt stark igår lyckades jag knappt få henne i pass. Men vi fick iaf lite pass. Haha blev väl inga höjdarpoäng , typ runt 3-4. Hade hon varit lika lugn som på hrimfaxi tävlingen vet jg att vi skulle fått mer och bättre pass. Men herregud det var första gången vi red femgång! Tess var väldigt stolt över mig trots allt kaos och både hon och Frida tror att det kommer bli jättebra när vi fått tränat mer och att vi har potential. Så det var ju iaf kul att höra !

Trots allt är jag stolt över henne. Jag har lärt mig att inte låta henne vila 2 dagar innan tävling och jag vet nu vad vi ska öva på. Vi kommer jobba mycket volter och skänkelövningar så att hon blir mjuk och fin i sidorna. Sen kommer vi fortsätta jobba mest galopp och tölt men även de andra gångarterna då även lite pass. (Passen kommer dock bara tränas när Tess är med) vi kommer även börja rida ut mer för variation.

Nu är det träning som gäller ett tag framöver och bara kötta och lära oss massa. Tanken är att jag ska hinna med 1 tävling innan jag åker utomlands. Jag funderar på Norrköping men vi får se :)

En galen , rolig och lärorik dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0