Min lilla söta femgångare

Jag tror det har varit svårt att missa att min häst är femgångare haha. Hon rids för tillfället endast som fyrgångare men ska definitivt börja ridas som en femgångare inom  en snar framtid
 
På islandshästens dag gjorde vi massa saker bla så ställde vi upp på gångartsstafett. Då var man i lag om 4 och sen skulle varje person i laget rida en gångart så snabbt som möjligt. Rida snabbt har ju Athena och jag inga problem att göra haha och eftersom ingen ville ta galoppen ställde jag ju såklart upp. Både jag och Athena älskar att rida i full galopp så det är ju inga problem. Så vi gasade såklart på! Jag blev rena jockey typ , lösa tyglar och sod upp i sadeln, fett roligt! Shiiiit vad vi körde! Men nu tillbaka til ämnet. När vi kom där i kurvan i full galopp var jag tvungen att bromsa upp lite för att vi inte skulle gå omkull och ja ni kan ju gissa ut själva vad som hände då ... ;) jo men vi körde lite pass i ett par meter tills jag tog en ny fattning och vi gick i mål. Man märkte verkligen att hon  tyckte det var kul, öronen framåt och bara springer men fortfarande lydig och snäll. Så himla bäst är hon.
 
Även fast jag absolut inte ville ha pass i den situationen så kan jag inte hjälpa att tycka det är så kul när hon lägger sig. Jag känner hur mycket hon har att ge och jag märker att hon VILL passa. Jag kommer liksom inte behöva ´tvinga fram den utan hon väljer det själv. Så det är ju en bra förutsättning!
 
Jag är verkligen super taggad att få lära mig rida pass och med hjälp av instruktörer ta fram den och börja tävla femgång.  Jag Har en känsla att passen kommer bli hennes bästa gångart efter skritten. Det är såklart inte säkert men det är känslan jag har, och passen jag fått är bra.
 
Nu känner jag att vi börjar få 4 stabila gångarter , vi har mycket kvar att jobba på men till nästa år kommer vi ta fram den. I våras var hon inte redo och det kände jag på lag sm uttagningen men till nästa år kommer hon vara redo utan att jag riskerar att förstöra de andra gångarterna. Jag har som sagt stora förv'ntningar och är som sagt sjukt taggad att få lära mig rida pass på världens bästa häst! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0