Ridspö

Jag använder endast spö om jag rider på Gandur då han kan vara ganska seg på banan ..... Och lyssnar inte alltid när man skänklar. När jag rider på Athena eller Árdis så använder jag därimot inte spö. De blir bara mer uppstressade med spö än utan och de är båda väldigt framåt och lyssnar ofta väldigt bra på skänklarna. De är inte rädda för spöt men lite känsliga är de. I vissa situationer skulle det faktiskt vara bra med spö på Athena men känner att just nu behövs det inte och det skulle bara göra det mycket jobbigare med tempot och att få henne avspänd. 
 
Jag kan inte riktigt förstå varför vissa är så himla imot spö. Spö är ett väldigt bra hjälpmedel om det används på rätt sätt. Det finns tyvärr människor som missbrukar spöt och använder det på fel sätt , vilket är riktigt tråkigt och hemskt. 
 
Men det finns mycket positivt . Om min häst inte reagerar på små hjälper tycker jag det är bättre att kunna peta lite lätt med spöt istället för att sitta och banka och sparka med skänklarna utan att hästen bryr sig. 
Så om spöt används rätt är det awsume. 
 
De 2 spön på bilderna är min favoriter. Det zebra randiga är 120 cm tror jag, vilket jag tycker är lite för långt men det är ju bara så snyggt. Då tycker jag bättre om perfect balance ridpöt som är lite kortare. Det spöt är bara helt .. Hm ja perfekt ! ;) 
 
Vad tycker ni om ridspö? Använder ni ridspö? :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0