Rädd/fjantig?

Något som är riktigt viktigt när man håller på med hästar eller vilket djur som helst är att man måste se skillnad på om djuret är rädd eller bara fjantig. Speciellt när vi håller på med så stora djur måste de ha respekt för en och jag kan säga att i början hade Athena inte mycket till respekt för mig. Nu är det bättre men det är något vi självklart ska jobba mycket vidare på. När det häller Ardis kommer jag också börja jobba mycket markarbete för hon vet inte vad respekt är , hon kan i princip hänga över en eller gå på mig . Ardis är visserligen väldigt ung men det gäller att sätta igång nu så att man inte få problem sen.

Athena är inte rädd för speciellt mycket och när det gäller lastning så dummar hon sig bara. Hon är inte ett dugg rädd för transporten hon vill bara inte gå in , i ren protest kan man säga. Då gäller det att vara konsekvent för det är inte okej att hon stegrar sig och backar för hon kan råka skada någon. Det gäller att vara bestämd men samtidigt lugn för om man brusar upp sig och skriker kommer bara göra det värre. Hade hon varit rädd hade det varit en annan sak då gäller det att visa att det inte är farligt och att då ta det lugn och försiktigt.

Förstår ni vad jag menar ? Jag menar inte att man ska vara dum mot hästen om den fjantar sig men man måste ändå visa att det inte är okej och sedan när dom slutar och gör rätt måste man se till att berömma :) Om hästen är rädd och sedan vågar trotsa sin rädsla är det också väldigt viktigt att berömma!

Vad tycker ni läsare ? Låter det logiskt ?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0