Inflytande på hästen

Något som man antagligen har hört i hästvärlden är att ens humör återspeglar sig på hästen. Men många gånger ialla fall jag glömmer bort det . Men det är verkligen så sant. Hästar tar verkligen upp ens humör och stämning , vi kan inte dölja den så som vi kan göra till andra människor. Hästarna ser totalt igenom oss. Jag har nu riktigt förstått innebörden av att det betyder.

De dagar som det har regnat och blåst har jag varit irriterad och sur och väldigt otaggad att rida. De dagarna gick allt dåligt och när jag gick ut och hämtade Athena förde jag över all min negativa energi till henne. Jag red som en kratta och hon gick dåligt pga det men istället för att räta till min sits och slappna av blev jag irriterad för att hon inte gick rent! När det var mitt fel liksom och så skyller man på hästen bara för att man själv är på pisshumör. Usch blir arg på mig själv bara jag tänker på det.


Igår när det var bra väder var jag på jättebra humör och taggad/glad över allt. Redan när jag hämtade Athena märkte jag att hon var lika taggad som mig. Hon gosade mer alla och var bara så underbar som hon kan vara. Ridpasset gick då awsume.

Det var då jag förstod hur stort inflytande vi har på våra djur. Visst ibland kanske det inte går bra fast man är taggad men då ser man mycket lättare de positiva saker.

Det är något jag i fortsättningen kommer tänka på. Innan jag skyller på hästen kan jag börja med att skylla och skälla på mig!

Märker ni läsare av att erat humör återspeglas på hästarna? :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0